Thursday 14 June 2012

Warna-warna Kehidupan....

Dulu bila sebut AURA...aku keliru, apa itu aura? Sepanjang mengharungi detik-detik kehidupan, aku cuma tahu gembira, sedih, kecewa, marah, benci, dendam dan sebagainya. Semua itu tidak membantu aku utk menghadapi hari mendatang, berserah tanpa berfikir apa perlu aku buat. Tetapi kadang-kadang berfikir, konon-konon ada target...rupa-rupanya hanya angan-angan sahaja, hahahahaha..... Biasa lumrah manusia kan, bila dapat berita gembira...kita senang hati, ketawa. Bila diduga musibah, gabra entah apa-apa... Aku sebenarnya seorang yg agak sensitif, emosional, panas baran dan pendendam...bukan bulan demi bulan tetapi tahun demi tahun, aku diajar memahami seseorg dan keadaan. Itupun tidak secara total, ada kekosongan di situ. Aku suka mencari sesuatu....sesuatu utk satu perubahan, utk satu pembaharuan, utk satu pertahanan dan yg penting utk satu perjuangan. Aku boleh terima jika sakitku disebabkan penyakit yg nyata, tetapi jika ia melibatkan sesuatu yg agak-agak luar biasa, aku jadi geram....(tak ingat mati ke???....aduhh!!) Dalam pencarian itu, aku bertemu insan-insan yg berAURA positif....melihat wajah dan aura kehadirannya, hati ini rasa sejuk je walhal itulah kali pertama aku mengenali pasangan ini ( Kak Amy Normala & En Fazil, terima kasih atas jasa kalian). Aku mencabar diriku utk percubaan ini....Kerana aku perlukan kekuatan utk menjaga insan-insan tersayang disekelilingku...terutama anak-anak, kerana mereka sering di'ganggu'... Dalam masa yg sama, aku mmg meminati sesuatu yg alami(semulajadi)... Apabila aku berjaya memperkukuhkan diriku, aku belajar dan terus mencari titik- titik warna dalam diri.. Selama hampir 1/2 tahun, aku dapat rasakan kekuatan dari dalam diri wujud. Bila aku diduga dengan sesuatu yg 'luar biasa'...aku apply perfum dengan memulakan kalimah ALLAH, aku seakan ada kekuatan dalaman utk berhadapan dengan'nya'. Keyakinan mula membangunkan aku utk membantu insan-insan yg memerlukan....ALHAMDULILLAH, AKU BERJAYA DAN MEREKA JUGA BERJAYA UTK SEMBUH, TETAPI PERLU INGAT TANPA IZIN ALLAH SWT, IA TAK AKAN BERLAKU. INI HANYA PERANTARAAN DAN ANTARA IKHTIAR..ALLAH MMG SURUH KITA BERIKHTIAR BUKAN BERSERAH TANPA APA-APA. Itulah antara warna kehidupanku, wpun tak ku coretkan sepenuhnya... Kehidupan kita meliputi warna-warna indah...seperti putih, purple, indigo, biru, hijau, kuning, jingga dan merah.... Jiwa kita lemah kerana warna putih yg menyelubungi seluruh badan kita tidak kukuh kerana PUTIH ADALAH WARNA SPIRITUAL KITA.. Manakala, sakit kepala/stress berpunca dr kekurangan warna PURPLE membantu bahagian otak serta minda kita.. Haa...INDIGO, bagi yg sering terbersin, leleh air hidung/mata dek kerana resdung. Ia perlu diperhebatkan dengan warna ini.. BIRU adalah warna kekuatanku....aku berunsur TANAH. Warna ini membantu mempertingkatan potensi diri. Ia juga membantu dr bahagian pertuturan....aku suka bercakap...hahhahaa. Warna yg penuh kasih sayang adalah warna HIJAU. Insan ini agak sukar utk dipegaruhi, anda perlukkan fakta/bukti utk mempegaruhinya. Ia membantu di bahagian sekitar dada dan breast. Utk perut, anda perlukan pertolongan dari warna KUNING. Ia juga membantu mengurangkan berat badan (dalam erti kata lain, utk pelansingan). MERAH......warna ini membantu melemahkan segala kelemahanku supaya aku tidak terus lemah...????? cth: jika aku moody, aku sarungkan diriku dengan warna ini, tahap moodyky akan reduce...Alhamdulillah.. Alamak terlupa plak....utk sistem peranakkan, indahkannya dengan warna JINGGA...termasuklah sakit period pain... Aku telah menggunakan kesemuanya sekali...sekaligus...Macam tamak je bunyikan...entah apa bau kan??? bercampur-campur....pening.... Hahahhaa...JAWAPANNYA: TIDAK PENING TP HEBAT...Bukannya aku spray semua tu ke badan tapi aku buat mandian aura.... Itulah jawapan kepada perubahan diriku...Pernah suatu ketika, sahabat dr zaman kecilku tegur...'u sekarang terlalu positif yea'....aku pun terkejut... Aku tidak selalunya positif, bila dugaan datang menerpa...aku kekadang mengeluh dan menangis jugak TETAPI tidak seperti dulu SAKIT HATI YG MELAMPAU (SMP TAHAP DENDAM). Cuma yg boleh aku katakan selepas menangis..."ia tidak berkudis bagiku (ia tidak melemahkan aku seperti dulu)"...alhamdulillah, ia BERJAYA. Walaupun insan itu menyakiti hatiku tahap gaban...aku masih boleh menghormatinya lagi, masih boleh berbicara, masih ada perasaan sayang dan ingin membantu.... Bila sedih, pastinya bila solat..airmata mencurah-curah....sebelum tu aku spray perfum PUTIH utk mendapat keberkatan SPIRITUAL...agar aku tak memohon yg tidak baik sebaliknya aku mohon kekuatan diri, minda dan jiwa KERANA jika spiritual aku lemah, aku akan jadi insan yg gagal mengawal emosi dan gagal mengawal situasi (sudah tentu anak-anak or hubby jd tempat aku marah). Alhamdulillah segalanya terkawal. Anak-anak plak, kalau keluar malam atau pergi ke tempat yg agak-agak "keras", aku akan pastikan mereka telah aku spraykan dulu...bukan taksub tapi sekadar berhati2 dan bermohon pd ALLAH utk melindungi mereka. Baka kata ustazah mereka, SYAITAN TAKUT PADA WANGIAN...so apa salahnya aku pakaikan anak-anak serta hubbyku dengan wangian ini. Kelebihannya ia telah disyifa'kan dan ada kelulusan JAKIM..

No comments:

Post a Comment